Er du flink til å utnytte bålkos?

Categories Blogg

Jeg leste en artikkel i Bergens Tidende angående bålkos kan dempe stress og søvnproblemer. Det nærmeste jeg kommer bålkos er hvis jeg er ute sammen med klassetrinnet som jeg er en del av. Det er en fin tid, ungene sitter rundt bålet og koser seg.  Griller pølser, pinnebrød eller toast.  Hver gang tenker jeg. Dette må jeg gjøre oftere, og det blir bare med tanken.

Er det slik for deg også at du har bare dette i tankene, eller er du flink til å gjøre slike ting? For jeg håper og tror at det er sant. Bålkos på kvelden før sengetid gir deg en bedre søvn og stressnivået synker. Jeg må si at jeg elsker å se bilder av folk som sitter foran bålet med en rykende varm kaffe i hånden, og det lukter bål av dem. Det er nesten som at du kjenner lukten igjennom mobilen, nettbrettet eller den bærbare pc.

Jeg har hatt mye på meg i en periode i livet, men kjenner at jeg begynner å få det roligere rundt meg. Så kanskje jeg skal begynne å finne gleden i å vandre mer på lengre turer, tenne opp et bål, og kjenne gleden av å sitte ved et bål og høre naturens lyder. For det skal mye til for å slå kosen ved å sitte rundt et bål alene, med familien eller venner.

Eller hva tenker du?

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Er du flink til å utnytte bålkos?

  1. Bare to minutter gåavstand fra meg ligger en liten dam hvor kommunen har satt opp benker og plast til bålbrenning og grilling. Aldri sittet der selv og brent bål eller grillet, men jeg tenker at det er vel på tide snart. Det er jo koselig da 😊🐰

    1. Ja vi har det i Bergen også, men det å tråkke inn i skog og mark. Ikke se annet en villmark. Sitte rundt et bål, nyte stillheten. Der vi kun avbrytes av naturens lyder. Da er livet sikker bare herlig. Nå følte jeg meg litt Lars Monsen hehe

  2. Tror på at bålbrenning demper stress, men at det hjelper på søvnen har jeg ikke tenkt på. Det er i alle fall veldig koselig, som du skriver, det lager en egen ro. For to-tre år siden labba vi opp i skogen og tente bål på nyttårsaften. Man må kanskje tenne bål oftere 🙂

    1. Det hørtes faktisk veldig koselig ut. Langt vekk fra raketter og støy.
      Det kunne vært noe når en har hund. Flyktet vekk fra støyen. Vi er flink til å lage magiske øyeblikk mot julaften.
      Hvorfor ikke gjort det mot nyttårsaften også. Takk for tips 🙂

    1. Nei enkelte dager kan være hektiske.
      Men viktig å finne tid til å nyte stillhet og kos.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *